BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Lagi Ramai Lagi Baik...

Thursday, February 25, 2016

Kerja dan Kerjaya




Assalamualaikum..hai semua..abam kembali lg,,,wahhh..kejap ada kejap tak ada dah macam biskut dah..biasalah..sedangkan air pn ada pasang surut inikan plak aku.. :) nak buat macam mana tak ada idea nk celoteh..ni ada la sikit.......

KERJA 
bermaksud melakukan sesuatu secara sukarela, melalui arahan, cara paksaan dan mempunyai masa kerja yang tetap atau ditentukan seperti 1 jam, 2 jam, 4 jam, 8 jam atau 12 jam. Kerja mengikut istilah umum bermakna membuat atau melakukan sesuatu bagi mendapatkan hasil, upah, ganjaran, berpendapatan tetap.

KERJAYA
 bermaksud kerja yang disukai, diminati dan dibuat sepenuh hati tanpa paksaan. Amat sesuai bagi individu yang berpandangan jauh dan bervisi. Mempunyai peluang luas dalam aspek peningkatan diri ke arah lebih profesional, berdaya maju dan mampu memberi hasil pulangan yang lumayan. Masa kerjanya 24 jam sehari namun bebas, santai dan tidak mengekang dan tidak pula mengkesampingkan disiplin diri bagi tujuan mengemudi hala tuju yang teratur dan lancar.
credit kat mr google


Dah kenapa pulak cerita pasal ni kan..haha..sje nk buat entry punya pasal..jadiklah dari takde kan. Alhamdulillah aku skrg dah ad kerjaya y tetap dalam sesebuah syarikat di Johor. Yes mula2 memang rasa kekok nak kerja. Mana taknya tak penah2 kerja tros kne keje kt syarikat y beso dan berjaya (puji lebih dapat naik gaji tak?^^) Pejam celik pejam celik dah dekat 2 tahun gak la kerja. Aku pelik macam mana org boleh stay kt satu2 syarikat ni lama2..lme2 aku sedor gak ada sebab nak stay kat tmpt kita kerja..semuanya sebab environment , rakan seperjabat dan kerja yang diberi. 

Perkembangan kerjaya
adalah satu proses yang formal, tersusun serta suatu usaha yang dirancang untuk mencapai keseimbangan antara keperluan kerjaya dan kehendak tenaga kerja. Ia juga merupakan satu mekanisme bagi memenuhi keperluan sumber manusia dalam suatu organisasi untuk masa kini dan masa datang.

Dalam pemilihan kerjaya , Ginzberg menyatakan tentang 3 teori yang menggerakkan seseorang ke arah kerjaya yang menjadi pilihan sama ada kekal atau sementara dalam hidupnya. 

a) Accidential theory – di mana individu secara tidak sengaja atau sengaja menceburi kerjaya tersebut akibat dari sesuatu peristiwa, desakan, pengaruh atau kebetulan.

b) Impulse theory – atas rasa hati atau emosi terhadap kerjaya yang dilihat, dibaca, diselidik atau dialami oleh individu lain yang signifikan dengannya.

c) Bimbingan vokasional – hasil dari maklumat-maklumat kerjaya dari bahan-bahan sebaran, baucer, handouts dan lain-lain atau kaunselor kaunseling kerjaya.
(Sumber Facebook)


Desakan, pengaruh dan emosi...semuanya ada mse aku kerja..tak kerja maksudnya takde duit kan..tp semuanya tak semestinya duit..duit akan datang tp pengalaman tu yang penting..boleh naikkan kita..tp papepon nk kerja mstilah ikhlas..tipulah kalau takde hasat dengki dgn kita..tp buat dunno sudah..watlek watpeace katenye..

Jadi, bagi spe2 y nak kerja pilih kerja tu..boleh pilih tp janganlah terlalu memilih sampai berlama-lama menganggur..t y susah diri sendiri gak kan..tak gituu??

dah tu je kot entry kali ni..nanti kang lain taon abam sambung lg...Assalamualikum ^^.....

P/s : follow IG abam laju-laju untuk dapatkan minyak wangi power >>>>> https://www.instagram.com/perfume.power/

0 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...